Kommentera texten ”Bibliotekarie”:
- Vilka skillnader skulle det kunna vara på att arbeta på ett sjukhusbibliotek och ett skolbibliotek, tror ni?
- Varför tror ni att bibliotekarien har ett ansvar för att öka läsintresset?
- Vad behöver bibliotekarien göra för att kunna ge råd om litteratur?
- Vilka besökare skulle en bibliotekarie behöva hjälpa med informationssökning och vad tror ni att besökare söker information om?
- Bibliotekarien ska ge minoritetsgrupper tillgång till böcker och information. Vilka minoritetsgrupper skulle det kunna handla om, tänker ni?
- Är det viktigt att biblioteket har längre öppettider ibland, tycker ni?
- Vilka problem tror ni att en bibliotekarie kan behöva lösa?
- Skulle ni passa att arbeta som bibliotekarie? Varför/varför inte?
Bibliotekarie
Bibliotekarien arbetar vid folk-, skol-, sjukhus-, vetenskapliga- och
företagsbibliotek med utlåning av böcker och med kvalificerad
informationssökning för biblioteksbesökaren.
Bibliotekarien har en viktig roll i samhället som informations- och
kulturförmedlare och genom att öka intresset för att läsa och för att söka
kunskap i litteraturen bland allmänheten men särskilt bland minoritetsgrupper samt
barn och ungdomar.
Vad gör en bibliotekarie?
Bibliotekarien hjälper
biblioteksbesökaren med utlåning av böcker och andra medier samt arbetar med
informationssökning, informationsförmedling och råd om litteratur.
I sitt arbete använder
bibliotekarien böcker, medier, och databaser för att hjälpa
biblioteksbesökaren. Digital teknik har gjort att bibliotekarien snabbt kan
hitta information och material från hela världen. Att instruera
biblioteksbesökare i hur man gör informationssökningar ingår också i
bibliotekariens arbetsuppgifter.
Bibliotekarien har en
viktig uppgift som informationsförmedlare genom att ge minoritetsgrupper
tillgång till böcker och information.
Arbetstider
Bibliotekarier arbetar
vanligtvis dagtid efter kontorstider men många bibliotek har nu längre
öppettider. Bibliotekarier kan därför ha oregelbundna arbetstider.
Som bibliotekarie bör man
vara intresserad av att arbeta med människor och vara serviceinriktad. Man bör
också gilla att lösa problem, organisera information och vara intresserad av
informationsteknologi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar