torsdag 17 januari 2019

Planeringen för veckorna som är kvar...igen

Detta händer från imorgon och några veckor framåt:


Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
Eget arbete/Muntliga enskilda uppgifter från avsnitt 2

Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ
  • Prata om ord och se sedan avsnitt 3
    Skärgårdsdoktorn avsnitt 3 - ord & uttryck
    göra slut
    per telefon
    som i visan
    skråma
    drullat sig
    skrivit upp sig på listan
    licens
    allergiker
    midsommaren nalkas
    spetsiga
    fina bitar på radion
    det är tidens lösen
    tingsmeritering
    Jag har ingen här uppe hos mig
    drar till
    kådis
    pissa
    vara i fred
    gasoltub
    Se upp där nere
    smakat lite för mycket
    raka vägen
    Det är inget ont i…
    tappa humöret
    Vi får talas vid
    drog upp
     
    Vecka 4 (mån 21 jan-25 jan)
    Dk 1-2
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle        
    Inga uppgifter!
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)
    Sätt in ord i meningar + frågor till avsnitt 3

    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK
    Eget arbete + möjlighet att göra muntliga uppgifter i egen planering (källkritik/diskussion) + ev fortsättning på muntliga uppgifter från i tisdags
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK
    Jobba vidare med frågorna till avsnitt 3 + eget arbete
     
    Onsdag 8.00-9.30               Vux 6     LJ
    Eget arbete! + eleverna kollar i egna planeringar vilka uppgifter de ha kvar. Kolla på planeringen tillsammans! Skicka ett mejl till Sofia och Liselotte. Mejlet ska se ut så här:
     
    Ämne: Uppgifter
     
    Hej!
    Dessa uppgifter har jag kvar:
    Nr 3
    Nr …
    Hälsningar Rami
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6    LJ+AK
    Gå igenom frågorna till avsnitt 4 och se sedan avsnitt 4:

    Börja lite med frågorna!

  • Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
    Fortsätt med frågorna + prata om dem tillsammans.
    Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM + AK (parallella)
    Eget arbete
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
    Skriv en gemensam kopplingstext utifrån någon fråga till avsnitt 1-4.
    Avsnitt 3:
    En man misshandlar sin fru i avsnittet.
  • Varför tror du att han gör det? Hur tänker och känner han?
  • Vad tror du att frun känner och tänker?
  • Varför tror du att hon inte berättar något och väljer att stanna kvar?
  • Hur tror du att du skulle göra i den här situationen?
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ
    Skriv kopplingstext i par:
    Det förekommer mycket alkohol i avsnitt 3.
  • Vad tänker du att det är för skillnader på de olika situationerna då personerna dricker?
  • Vad är “sunda alkoholvanor”? Tycker du att någon i avsnittet har sunda alkoholvanor?
  • Finns det skillnader mellan människors alkoholvanor i Sverige och ditt hemland?
     
    Uppgiften på måndag kommer att bygga på avsnitt 3, så se gärna det avsnittet igen.
     
    Vecka 5 (Mån 28 jan-fre 1 feb)
    Dk 1-2
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Uppgift: Skriv en kopplingstext utifrån en fråga utifrån avsnitt 3.
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)
    Kolla igenom frågorna för avsnitt 5 och se sedan avsnittet:

    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK
    Eget arbete/möjlighet att göra muntligt (källkritik eller diskussion) + samtal med några som ev. kan bli klara!
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK
    Jobba med frågorna till avsnitt 5
     
    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ + AK
  • Eget arbete + hörförståelse ev. Flicka försvunnen
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ

  • Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
    Titta på exemplet för formellt mejl:
     
    Till: kungsorskommun@gmail.com
    Ämne: Bygg bostäder och hjälp nyanlända
     
    Hej!
    Mitt namn är Ali Moussa och jag bor på Drottninggatan i Kungsör sedan 2 år tillbaka.  Jag bor här med min fru och våra sex barn. Vi trivs här i lugna och fina Kungsör, men jag har några förslag på hur staden kan bli ännu bättre.
     
    Jag bor just nu i en ganska liten lägenhet med min stora familj. Vi skulle behöva en större lägenhet eller radhus, men det finns inga lediga. Vi har stått länge i kö och det finns många andra som också gör det. Det vore jättebra om ni byggde större bostäder och gärna med två badrum och trädgård. Om ni bygger nya bostäder, kommer fler människor att flytta hit och börja jobba här och då växer kommunen och blir rikare.
    Jag skulle också vilja uppmana er att hjälpa nyanlända i Kungsör. Kanske skulle det vara bra med fler yrkesutbildningar med praktik, för då skulle språket utvecklas snabbare än på sfi. En annan sak som är bra för språkutvecklingen är språkkaféer och jag hoppas att det kan starta fler sådana aktiviteter. Detta kan göra att fler nyanlända kommer ut i jobb snabbt.
     
    Jag hoppas att ni lyssnar på mina förslag och att ni gör verklighet av dem. Kontakta mig gärna via mejl eller mobil 073892727.
     
    Vänligen Ali Moussa
  • Skriv ett mejl tillsammans till “Saltö färjebolag”. Du bor på Saltö och önskar att färjan skulle gå oftare in till fastlandet, eftersom du jobbar där och dina barn går i skolan där. Skriv ett formellt mejl och framför dina önskemål.
  • Vi börjar skriva tillsammans och eleverna får fortsätta i par.
     
    Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM (parallella)
  • Fortsätt skriva mejlet + eget arbete
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
  • Eget arbete + repetera filmer och träna på formella brev
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ + AK
    Skrivuppgift på papper utan lexikon (formellt mejl)
     
    Vecka 6 (4 feb-8 feb)
    Dk 1-2
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Inga uppgifter!
    Måndag 12.30-14.00          Vux 6 LJ (parallella)
  • Jobba gemensamt med meningar från elevernas mejl i fredags
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6   
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    LJ, SM
  • Eget arbete + individuella samtal

    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ +AK
  • Eget arbete + enskilda samtal
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ
Prata gemensamt om frågorna och avsnittet + Bildspel gemensamt om “Att äta kräftor” - alla elever gör lika som läraren på sin dator. Text om kräftor - kopiera text till bildspel, gör stödpunkter och hitta bilder som passar.
  •  
    Torsdag

    Stängt - hemstudier! Lärarna bedömer!
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
    Använd bildspelen om kräftor från i onsdags och fixa dem så att det går att använda vid en presentation - animeringar + ev. övergångar
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ
    Eget arbete + individuella samtal
     
    Period 2 - fortsätta med bildspel enskilt om högtider utifrån enkla faktatexter (första veckan). Sedan läser vi faktatexter om fritidsaktiviteter och föreningar. I slutet kan de göra bildspel med presentationer.

1 kommentar:

Torsdag den 21 november

Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...