Fredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJ (parallella)
Eget arbete/Muntliga enskilda uppgifter från avsnitt 2
Fredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ
- Prata om ord och se sedan avsnitt 3Skärgårdsdoktorn avsnitt 3 - ord & uttryckgöra slutper telefonsom i visanskråmadrullat sigskrivit upp sig på listanlicensallergikermidsommaren nalkasspetsigafina bitar på radiondet är tidens lösentingsmeriteringJag har ingen här uppe hos migdrar tillkådispissavara i fredgasoltubSe upp där neresmakat lite för mycketraka vägenDet är inget ont i…tappa humöretVi får talas viddrog uppVecka 4 (mån 21 jan-25 jan)Dk 1-2Måndag 10.00-11.30 ProvtillfälleInga uppgifter!Måndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)Sätt in ord i meningar + frågor till avsnitt 3Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, AKEget arbete + möjlighet att göra muntliga uppgifter i egen planering (källkritik/diskussion) + ev fortsättning på muntliga uppgifter från i tisdagsTisdag 14.30-16.00 Vux 6 AKJobba vidare med frågorna till avsnitt 3 + eget arbeteOnsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJEget arbete! + eleverna kollar i egna planeringar vilka uppgifter de ha kvar. Kolla på planeringen tillsammans! Skicka ett mejl till Sofia och Liselotte. Mejlet ska se ut så här:Ämne: UppgifterHej!Dessa uppgifter har jag kvar:Nr 3Nr …Hälsningar RamiOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJ+AKGå igenom frågorna till avsnitt 4 och se sedan avsnitt 4:Börja lite med frågorna!
- Torsdag 8.00- 9.30 Vux 6 SMFortsätt med frågorna + prata om dem tillsammans.Torsdag 10.00-11.30 Vux 6 SM + AK (parallella)Eget arbeteFredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJ (parallella)Skriv en gemensam kopplingstext utifrån någon fråga till avsnitt 1-4.Avsnitt 3:En man misshandlar sin fru i avsnittet.
- Varför tror du att han gör det? Hur tänker och känner han?
- Vad tror du att frun känner och tänker?
- Varför tror du att hon inte berättar något och väljer att stanna kvar?
- Hur tror du att du skulle göra i den här situationen?Fredag 10.00-11.30 Vux 6 LJSkriv kopplingstext i par:Det förekommer mycket alkohol i avsnitt 3.
- Vad tänker du att det är för skillnader på de olika situationerna då personerna dricker?
- Vad är “sunda alkoholvanor”? Tycker du att någon i avsnittet har sunda alkoholvanor?
- Finns det skillnader mellan människors alkoholvanor i Sverige och ditt hemland?Uppgiften på måndag kommer att bygga på avsnitt 3, så se gärna det avsnittet igen.Vecka 5 (Mån 28 jan-fre 1 feb)Dk 1-2Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIUppgift: Skriv en kopplingstext utifrån en fråga utifrån avsnitt 3.Måndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)Kolla igenom frågorna för avsnitt 5 och se sedan avsnittet:Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, AKEget arbete/möjlighet att göra muntligt (källkritik eller diskussion) + samtal med några som ev. kan bli klara!Tisdag 14.30-16.00 Vux 6 AKJobba med frågorna till avsnitt 5Onsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ + AK
- Eget arbete + hörförståelse ev. Flicka försvunnenOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJ
- Gå igenom svaren på frågorna
- Vad vet ni om formella brev/mejl?
- Titta på filmerna:Länkar till filmer om formellt brev/mejl:Brev:Mejl:
- Torsdag 8.00- 9.30 Vux 6 SMTitta på exemplet för formellt mejl:Till: kungsorskommun@gmail.comÄmne: Bygg bostäder och hjälp nyanländaHej!Mitt namn är Ali Moussa och jag bor på Drottninggatan i Kungsör sedan 2 år tillbaka. Jag bor här med min fru och våra sex barn. Vi trivs här i lugna och fina Kungsör, men jag har några förslag på hur staden kan bli ännu bättre.Jag bor just nu i en ganska liten lägenhet med min stora familj. Vi skulle behöva en större lägenhet eller radhus, men det finns inga lediga. Vi har stått länge i kö och det finns många andra som också gör det. Det vore jättebra om ni byggde större bostäder och gärna med två badrum och trädgård. Om ni bygger nya bostäder, kommer fler människor att flytta hit och börja jobba här och då växer kommunen och blir rikare.Jag skulle också vilja uppmana er att hjälpa nyanlända i Kungsör. Kanske skulle det vara bra med fler yrkesutbildningar med praktik, för då skulle språket utvecklas snabbare än på sfi. En annan sak som är bra för språkutvecklingen är språkkaféer och jag hoppas att det kan starta fler sådana aktiviteter. Detta kan göra att fler nyanlända kommer ut i jobb snabbt.Jag hoppas att ni lyssnar på mina förslag och att ni gör verklighet av dem. Kontakta mig gärna via mejl eller mobil 073892727.Vänligen Ali Moussa
- Skriv ett mejl tillsammans till “Saltö färjebolag”. Du bor på Saltö och önskar att färjan skulle gå oftare in till fastlandet, eftersom du jobbar där och dina barn går i skolan där. Skriv ett formellt mejl och framför dina önskemål.
- Vi börjar skriva tillsammans och eleverna får fortsätta i par.Torsdag 10.00-11.30 Vux 6 SM (parallella)
- Fortsätt skriva mejlet + eget arbeteFredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJ (parallella)
- Eget arbete + repetera filmer och träna på formella brevFredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + AKSkrivuppgift på papper utan lexikon (formellt mejl)Vecka 6 (4 feb-8 feb)Dk 1-2Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIInga uppgifter!Måndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)
- Jobba gemensamt med meningar från elevernas mejl i fredagsTisdag 12.30-14.00 Vux 6Titta igenom frågorna och se sedan avsnitt 6 https://www.oppetarkiv.se/video/1242836/skargardsdoktorn-sasong-1-avsnitt-6-av-6Tisdag 14.30-16.00 Vux 6 LJ, SM
- Eget arbete + individuella samtalOnsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ +AK
- Eget arbete + enskilda samtalOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJ
- TorsdagStängt - hemstudier! Lärarna bedömer!Fredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJ (parallella)Använd bildspelen om kräftor från i onsdags och fixa dem så att det går att använda vid en presentation - animeringar + ev. övergångarFredag 10.00-11.30 Vux 6 LJEget arbete + individuella samtalPeriod 2 - fortsätta med bildspel enskilt om högtider utifrån enkla faktatexter (första veckan). Sedan läser vi faktatexter om fritidsaktiviteter och föreningar. I slutet kan de göra bildspel med presentationer.
Tack så mycket!
SvaraRaderaDenise Arnaout