torsdag 4 oktober 2018

Fortsatt planering för romanen "Stjärnlösa nätter"



Vecka 41

Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
Uppgift: Skriv sammanfattning
Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6    SM (parallella)
Läsning sid 32-38 - prata om ord/frågor innan + prata om vad de tror/varför tror du att…?/hur tror du…?  Muntliga frågor kopplade till boken!


Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    AK
Aster högläser sid 39-45 och ni hjälps åt att förstå. Eleverna sätter sig i mindre grupper 2-3 st och läser samma sidor högt tillsammans som träning. Aster går runt och lyssnar och tipsar.
Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK
Eleverna jobbar kvar i samma grupper och hittar alla verb på samma sidor (39-45). Prata tillsammans om verben och hur de böjs.
Om ni hinner:
Skriv om en del av kapitlet enskilt på dator, alltså ändra från preteritum-presens eller tvärtom.
Inget ska lämnas in utan det är bara som träning!


Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    Tina
Repetera sid. 39-45. Vad kommer ni ihåg? Gemensam läsning sid. 46-55.
Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     Tina
Gemensam träning med Tina på att kommentera texten genom “varför-/hur-frågor”:
  • Hur tror du att Amár känner sig när de letar efter ringar?
  • Vad tror du att Amina gör när Amár spelar fotboll?
  • Hur tror du att det känns för en pappa att gifta bort sin dotter till någon som han inte riktigt känner?
  • Hur tror du att det känns att skriva under ett papper som man egentligen inte förstår?
  • Hur tror du att Amár känner när han tittar på himlen utan stjärnor?


Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    Tina
Återkoppling till sidorna igår. Gemensam läsning sid. 56-59. Eleverna jobbar i par med varför/hur-frågor:
  • Varför tror du att Amár känner sig gammal dagen efter bröllopet?
  • Varför tror du att Amár känner att han bara vill bort dagen efter bröllopet?
  • Hur tror du att det känns för Amár att gå och trösta Amina trots att han egentligen inte vill?
  • Vilka frågor tror du att Amár tänker på när han åker till Sverige?


Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     Tina  (parallella)
Eleverna fortsätter med frågorna från första lektionen. Om det är klart läser de kapitlet igen eller läser vidare på kommande sidor!


Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
Individuella samtal med Liselotte utifrån uppgifter/D-matris + eget arbete. Tina tittar på det som paren skrev igår och eleverna skriver det sen på datorn och publicerar på bloggen.
Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ
Läsning gemensamt sid. 60-66. Läs noga och prata mycket om ord och innehåll, så att alla verkligen förstår sidorna inför måndagens uppgift.


Vecka 42

Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
Uppgift: Kommentera med varför-/hur-frågor på sid 60-66.
Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6    SM (parallella)
Läsning sid 67-71 + arbeta med ordföljd i kapitlet.


Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK
Eget arbete + diskussioner utifrån händelser i boken (fortsättning nästa tisdag)
Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK
Läsning gemensamt sid 72-77 + ev fortsätt träna ordföljd.

Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, AK
Läsning sid 78-85 gemensamt + leta bisatser med när och att  - ändra ordföljden, skriv fortsättningar på olika bisatser eller starter. Skriv på datorn!
Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ, AK
Ev. fortsättning från pass 1, sen eget arbete


Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
Eget arbete!
Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM (parallella)
Gemensam läsning sid 86-90 och jobba med ord och uttryck på olika sätt. Lucktext, skriv fortsättningar på meningar...


Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
Läsning sid 91-96 i smågrupper, gå runt och lyssna och se om de förstår. Påminn elever som ska göra uppgift på måndag!
Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ - Ulrika kommer!


Vecka 43

Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
Uppgift: Om man inte klarat sammanfattningen eller kommentarerna erbjuds den uppgiften igen.
Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6    SM (parallella)
Läsning sid 97-103 + prata om vad ett budskap är. Vad tycker de om olika budskap? (reflektera om budskap)


Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK
Eget arbete + diskussioner utifrån händelser i boken
Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK
Läsning 104-108 + fråga om de ser något tydligt budskap på sidorna + prata om vad de tänker om det!


Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, AK
Gemensam reflektionsskrivning med lärare om budskap på sidorna från igår + börja läsa sid 109-111. Finns något budskap här?
Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ, AK
Eget arbete!


Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
Eget arbete!
Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM (parallella)
Läs klart kapitlet (109-111) och låt eleverna reflektera om budskap på de sidorna i par.
 
Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ (parallella)
Läsning från sid 112 och de sista sidorna, ev. plocka ut några och läsa i mindre grupp.
Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ
Träna på att enskilt skriva om budskap på sista sidorna.



Vecka 44
Måndag 12.30-15            Vux 6    LI
Uppgift: reflektera om budskap


Hemstudier resten av veckan!

3 kommentarer:

  1. Sammafattning av(kapital 5,6)
    Amar träffade Amina hos sin faster Nora. Amars far och hans fastrar försökte att övertyga honom att gifta sig med Amina. Han vägrade och sa att han inte ville gifta sig med henne.
    Berivan och Dalia


    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för planering!

    SvaraRadera

Torsdag den 21 november

Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...