Det här ska vi göra idag:
1. Kolla på bloggen om orden från förra veckan (torsdag). Vilka ord passar på vilken plats?
2. Läsa sid. 97-103
3. Prata om vad ett budskap är och försöka ge några exempel. Vad tänker ni om de här budskapen?
4. Finns det något budskap på sid. 97-103? Vilket/vilka? Vad tänker ni om de här budskapen?
5. Om det finns tid kvar, så läser vi vidare i boken...
Vi pratade om att ett budskap är ett meddelande som författaren vill visa läsaren. Han/hon vill lära ut något om livet och vi samlade exempel:
- Man ska försöka fatta egna beslut och inte lyssna på vad alla andra tycker
- Man ska vara snäll mot andra människor
- Man ska njuta av livet, för man vet aldrig när det tar slut
- Ibland kan man behöva undanhålla sanningen för någon, för att inte skada den personen
- Ibland oroar man sig i onödan. Tänk positivt istället!
I en text kan det finnas flera olika budskap och det är vi som läsare som ska försöka tänka ut, vad författaren vill lära oss. Man behöver försöka förklara varför man kopplar det budskapet till texten. Längre fram ska ni också koppla budskapet till er själva och era egna erfarenheter. Imorgon ska ni jobba vidare med läsningen och prata mer om budskap + att några ska diskutera (gäller dem som inte gjorde det förra veckan). På onsdag ska ni sedan skriva om budskap tillsammans med Liselotte.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Torsdag den 21 november
Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...
-
Idag tränade vi på att reflektera om budskap i text: E n hare skröt en gång för sköldpaddan över sina snabba fötter och hånade henne fö...
-
Idag läser vi novellen "Lysande affärer" och pratar lite om dessa frågor: Kommentarsfrågor till ”Lysande affärer” Hur sku...
-
Vilka handlar det om? Erik och Sigrid Gifta länge Två döttrar Olika intressen - Eriks tidigare intresse var modelljärnväg Erik - negati...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar