Vecka 7 (11 feb - 15
feb)
Dk 1
Måndag 10.00-11.30
Vux 5 (LJ)
Alla elever får information om planeringen
för temat, egen planering (OBS! nya uppgifter och ny planering delas ut)Dessa uppgifter ska göras denna period från den egna planeringen:
- Skriftligt om källkritik (om man inte fått godkänt/gjort den muntligt tidigare)
- Skriv om text om skolsystemet
- Bildspel om skolsystemet
- Minst två bearbetningarMåndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)Alla får en text om en högtid, hämtad från http://www.traditioner.se/hogtider-och-traditioner/ och alla börjar enskilt att läsa texterna (så många som möjligt får olika).Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, TJ, AK (byt tid jämna veckor)Muntlig uppgift: sammanfatta texten om din högtid (Tina hjälper till för att vi ska hinna alla)Eget arbete i klassrummetTisdag 14.30-16.00 Vux 6 AK (byt tid jämna veckor)Eget arbeteOnsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ + AKEget arbeteOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJTa ut stödpunkter från texterna enskilt eller i par – eleverna skriver upp dem i ett worddokumentTorsdag 8.00- 9.30 Vux 6 SMHitta bilder som passar till stödorden, klistra in dem i worddokumentet - minst 5 st bilderTorsdag 10.00-11.30 Vux 6 SM + AK (jämna veckor)Eget arbeteFredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJFixa powerpoint med stödord och bilder (animeringar behövs inte)Fredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + AK (ojämna veckor)Fixa powerpoint med stödord och bilder (animeringar behövs inte). Ska göras klart och sparas på elevernas användare. (ska inte bedömas)Vecka 8 (18 feb - 22 feb)Dk 1Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIUppgift: Hörförståelse från “Flicka försvunnen” - ev. börja 10.45?Måndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)
- Vad kan man göra på fritiden?
- Vad finns att göra i Kungsör?Skrivs gruppvis på blädderblock med samtal i slutet.Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)Lär dig hitta på Kungsörs hemsidahttps://kungsor.se/uppleva-och-gora.html Vi gör frågor och eleverna jobbar med dessa.Tisdag 14.30-16.00 Vux 6 AK (byt tid jämna veckor)Eget arbeteOnsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ + AKEget arbete + ev fortsätta med frågorna till hemsidanOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJStruktur för faktatext - titta på film om strukturen, visa exempel och visa vad som ska finnas medAtt skriva faktatext om:
- Något av gymmen i Kungsör
- Badhuset
- Ishallen
- Fritidsbanken
- Ridklubben
- Biblioteket
- Lockmora
- Utomhusanläggningar
- Kultur för barn och unga
- Bad
- Kungsörs schackklubb
- KanotklubbenAlla väljer något som de vill skriva om - max två elever får välja sammaTorsdag 8.00- 9.30 Vux 6 SMTräna gemensamt på att skriva om fakta med egna ord - om något på Kungsörs hemsidaTorsdag 10.00-11.30 Vux 6 SM + AK (jämna veckor)Eget arbeteFredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJEget arbeteFredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + AK (ojämna veckor)Träna i par på att skriva om faktatext - om något på Kungsörs hemsidaVecka 9 (25 feb - 1 mars) Sportlov - ev. lite hemstudier!Dk 1Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIUppgift: Skriv om faktatext med egna ordMåndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)Eleverna börjar/fortsätter skriva sin faktatext - de får stöttning att fixa rubrik, underrubriker, hitta bild, skriva bildtext, klistra in adressen till källan.Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)Se till att alla kommer igång med skrivandet av faktatexten - skriv med egna ord!Faktatexten ska bli klar innan måndag + att man ska göra klart Skolsystemet (skriv om) - om man inte har gjort det tidigare.Tisdag 14.30-16.00 Vux 6 AK (byt tid jämna veckor)Fortsatt arbete med faktatextenOnsdagHemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemetTorsdagHemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemetFredagHemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemet. Lämna in senast söndag!Vecka 10 (4 mars - 8 mars)Dk 1Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIInga uppgifter!Måndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella)
- Vad menar vi med att kommentera en text? Låt eleverna försöka förklara!
- Läs en kortare faktatext om fritidsaktiviteter (kanske någon sport?) + gör kommentarsfrågor till.
- Skriv en gemensam text utifrån frågorna!
- Eleverna får en faktatext om fritidsaktiviteter (kanske om någon sport?) att läsa i läxa till tisdag kl 14.30.Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 AK + LI byter av (byt tid jämna veckor)Eleverna får mer tid att läsa texten som var i läxa + eget arbeteTisdag 14.30-16.00 Vux 6 LJ, SM + ev. TJ (byt tid jämna veckor)Muntlig uppgift diskussion - kommentarsfrågor på “läxtexten” + eget arbete i klassrummetOnsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ + AKEget arbeteOnsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJEleverna skriver kommenterande text i par - använd samma frågor och text som till muntliga uppgiften. Eleverna får välja 2-3 frågor att skriva om.Torsdag 8.00- 9.30 Vux 6 SMFortsätt skriva texterna från igår, publicera dem på bloggen och låt eleverna läsa upp dem för varandraTorsdag 10.00-11.30 Vux 6 SM + AK (jämna veckor)Eget arbeteFredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJ
- Börja jobba med att fixa en powerpoint utifrån egen faktatext om fritidsaktivitet i kommunen - leta bilder och fixa stödord, helst i ett worddokument först. Klistra sedan in bilder och stödord i powerpoint
- Det ska användas i en muntlig presentation i slutet av nästa vecka!Fredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + AK (ojämna veckor)Fortsätt med bildspelenVecka 11 (11 mars-15 mars) - sista veckan!Dk 1Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux 6 LIUppgift: Kommentera faktatextMåndag 12.30-14.00 Vux 6 LJ (parallella
- Hur gör man en muntlig presentation med ett bildspel? Varför har man ett bildspel? Vad ska man tänka på när man presenterar? Vet ni vad vi bedömer? Fråga eleverna!
- Visa en presentation som någon tidigare elev har gjort!Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)Gör klart och träna inför presentationen!Tisdag 14.30-16.00 Vux 6 AK (byt tid jämna veckor)Gör klart och träna inför presentationen!Onsdag 8.00-9.30 Vux 6 LJ + AKGör klart och träna inför presentationen!Onsdag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + SM (extra)Presentationer i två salar!TorsdagHemstudier - lärarna bedömer!Fredag 8.00-9.30 Vux 6 LJ, TJPresentationer i två salar - vux 6 + G1Fredag 10.00-11.30 Vux 6 LJ + AK (ojä veckor) + SM (extra om det behövs)Presentationer i två salar - vux 6 + GAulan
Tack för planeringen!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaTack så mycket!
SvaraRadera