torsdag 7 februari 2019

Planering för period 2 (11 februari-15 mars)

Nu ska vi fokusera på faktatexter och jobba mycket med Kungsörs hemsida och fritidsaktiviteter som finns i Kungsör. Så här ser planeringen ut:




Vecka 7 (11 feb - 15 feb)

Dk 1

Måndag 10.00-11.30        Vux 5 (LJ)
Alla elever får information om planeringen för temat, egen planering (OBS! nya uppgifter och ny planering delas ut)
Dessa uppgifter ska göras denna period från den egna planeringen:
  • Skriftligt om källkritik (om man inte fått godkänt/gjort den muntligt tidigare)
  • Skriv om text om skolsystemet
  • Bildspel om skolsystemet
  • Minst två bearbetningar
     
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)
    Alla får en text om en högtid, hämtad från http://www.traditioner.se/hogtider-och-traditioner/  och alla börjar enskilt att läsa texterna (så många som möjligt får olika).
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, TJ, AK (byt tid jämna veckor)
    Muntlig uppgift: sammanfatta texten om din högtid (Tina hjälper till för att vi ska hinna alla)
    Eget arbete i klassrummet
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK (byt tid jämna veckor)
    Eget arbete
     
    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ + AK
    Eget arbete
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ
    Ta ut stödpunkter från texterna enskilt eller i par – eleverna skriver upp dem i ett worddokument
     
    Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
    Hitta bilder som passar till stödorden, klistra in dem i worddokumentet - minst 5 st bilder
    Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM + AK (jämna veckor)
    Eget arbete
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ
    Fixa powerpoint med stödord och bilder (animeringar behövs inte)
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ + AK (ojämna veckor)
    Fixa powerpoint med stödord och bilder (animeringar behövs inte). Ska göras klart och sparas på elevernas användare. (ska inte bedömas)
     
    Vecka 8 (18 feb - 22 feb)
    Dk 1
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Uppgift: Hörförståelse från “Flicka försvunnen” - ev. börja 10.45?
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)
  • Vad kan man göra på fritiden?
  • Vad finns att göra i Kungsör?
    Skrivs gruppvis på blädderblock med samtal i slutet.
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)
    Lär dig hitta på Kungsörs hemsida
    https://kungsor.se/uppleva-och-gora.html Vi gör frågor och eleverna jobbar med dessa.
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK (byt tid jämna veckor)
    Eget arbete
     
    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ + AK
    Eget arbete + ev fortsätta med frågorna till hemsidan
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ
    Struktur för faktatext - titta på film om strukturen, visa exempel och visa vad som ska finnas med
    Att skriva faktatext om:
  • Något av gymmen i Kungsör
  • Badhuset
  • Ishallen
  • Fritidsbanken
  • Ridklubben
  • Biblioteket
  • Lockmora
  • Utomhusanläggningar
  • Kultur för barn och unga
  • Bad
  • Kungsörs schackklubb
  • Kanotklubben
     
                          Alla väljer något som de vill skriva om - max två elever får välja samma
     
    Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
    Träna gemensamt på att skriva om fakta med egna ord - om något på Kungsörs hemsida
    Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM + AK (jämna veckor)
    Eget arbete
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ
    Eget arbete
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ + AK (ojämna veckor)
    Träna i par på att skriva om faktatext - om något på Kungsörs hemsida
     
    Vecka 9 (25 feb - 1 mars) Sportlov - ev. lite hemstudier!
    Dk 1
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Uppgift: Skriv om faktatext med egna ord
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)
    Eleverna börjar/fortsätter skriva sin faktatext - de får stöttning att fixa rubrik, underrubriker, hitta bild, skriva bildtext, klistra in adressen till källan.
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)
    Se till att alla kommer igång med skrivandet av faktatexten - skriv med egna ord!
    Faktatexten ska bli klar innan måndag + att man ska göra klart Skolsystemet (skriv om) - om man inte har gjort det tidigare.
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK (byt tid jämna veckor)
    Fortsatt arbete med faktatexten
     
    Onsdag
    Hemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemet
     
    Torsdag
    Hemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemet
     
    Fredag
    Hemstudier - skriv faktatexten + skriv om text om skolsystemet. Lämna in senast söndag!
     
    Vecka 10 (4 mars - 8 mars)
    Dk 1
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Inga uppgifter!
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella)


  • Vad menar vi med att kommentera en text? Låt eleverna försöka förklara!
  • Läs en kortare faktatext om fritidsaktiviteter (kanske någon sport?) + gör kommentarsfrågor till.
  • Skriv en gemensam text utifrån frågorna!
  • Eleverna får en faktatext om fritidsaktiviteter (kanske om någon sport?) att läsa i läxa till tisdag kl 14.30.
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    AK + LI byter av (byt tid jämna veckor)
    Eleverna får mer tid att läsa texten som var i läxa + eget arbete
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    LJ, SM + ev. TJ  (byt tid jämna veckor)
    Muntlig uppgift diskussion - kommentarsfrågor på “läxtexten” + eget arbete i klassrummet
     
    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ + AK
    Eget arbete
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ
    Eleverna skriver kommenterande text i par - använd samma frågor och text som till muntliga uppgiften. Eleverna får välja 2-3 frågor att skriva om.
     
    Torsdag 8.00- 9.30                Vux 6    SM
    Fortsätt skriva texterna från igår, publicera dem på bloggen och låt eleverna läsa upp dem för varandra
    Torsdag 10.00-11.30                Vux 6     SM + AK (jämna veckor)
    Eget arbete
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ
  • Börja jobba med att fixa en powerpoint utifrån egen faktatext om fritidsaktivitet i kommunen - leta bilder och fixa stödord, helst i ett worddokument först. Klistra sedan in bilder och stödord i powerpoint
  • Det ska användas i en muntlig presentation i slutet av nästa vecka!
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ + AK (ojämna veckor)
    Fortsätt med bildspelen
     
    Vecka 11 (11 mars-15 mars) - sista veckan!
    Dk 1
    Måndag 10.00-11.30     Provtillfälle         Vux 6    LI
    Uppgift: Kommentera faktatext
    Måndag 12.30-14.00                                   Vux 6 LJ (parallella
  • Hur gör man en muntlig presentation med ett bildspel? Varför har man ett bildspel? Vad ska man tänka på när man presenterar? Vet ni vad vi bedömer? Fråga eleverna!
  • Visa en presentation som någon tidigare elev har gjort!
     
    Tisdag 12.30-14.00                Vux 6    LJ, SM, AK (byt tid jämna veckor)
    Gör klart och träna inför presentationen!
    Tisdag 14.30-16.00                Vux 6    AK (byt tid jämna veckor)
    Gör klart och träna inför presentationen!
     
     
    Onsdag 8.00-9.30                Vux 6    LJ + AK
    Gör klart och träna inför presentationen!
    Onsdag 10.00-11.30                Vux 6     LJ + SM (extra)
    Presentationer i två salar!
     
    Torsdag
    Hemstudier - lärarna bedömer!
     
    Fredag 8.00-9.30                Vux 6    LJ, TJ
    Presentationer i två salar - vux 6 + G1
    Fredag 10.00-11.30                Vux 6    LJ + AK (ojä veckor) + SM (extra om det behövs)
    Presentationer i två salar - vux 6 + GAulan
     

3 kommentarer:

Torsdag den 21 november

Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...