torsdag 14 mars 2019

Planering för period 3 2019


Planering period 3 våren 2019
Dk 1
Vecka 12 (18 mars-22 mars)
Måndag 10.00-11.30                    Provtillfälle                        Vux 6            LI
Inga prov!
Måndag 12.30-14.00                                                               Vux 6   LJ
Ev. nya elever. Hur studerar man här + viktig information!
Har alla lämnat sina uppgifter i egen planering från förra perioden? (Kolla Lizas lista…)
Vilka uppgifter ska göras den här perioden (egen planering):
1.      Läs en roman (lättläst) och skriv om den utifrån frågor
2.      Om man har romanuppgift klart:
Radioprogrammet
Sången
Bilden
Sagan/Fabeln
Gordana
Gordana inläsning
                      3. Om ovanstående är klart:
Bearbeta minst 5 texter som man gjort tidigare (i första hand berättande texter (sammanfattningar, kommentarer, budskap)
Ev. eget arbete + starta individuella samtal

Tisdag 12.30-14.00                                                                                       Vux 6            AK + LI (byt tid jämna veckor)
Eget arbete
Liza gör hörförståelse i slutet på “Flicka försvunnen”. OBS! Lyssna igenom avsnitt 1-10 först.
Tisdag 14.30-16.00                                                                                       Vux 6            LJ + SM (byt tid jämna veckor)
Eget arbete + individuella samtal

Onsdag 8.00-9.30                                                                    Vux 6            LJ + AK
Eget arbete + individuella samtal
Onsdag 10.00-11.30                                                                                      Vux 6            LJ
·         Känner ni till några svenska artister? Lyssnar ni på svensk musik? Är det ett bra sätt att lära sig svenska? Prata tillsammans!
·         Låt eleverna söka information om vilka artister som finns och varifrån i landet de kommer! Prata lite extra om hur man uttalar städerna och var i Sverige det ligger.
·         Lyssna kanske på några olika svenska låtar.

Torsdag 8.00- 9.30                                                                  Vux 6            SM
·         Vi läser en låttext.Vilken känsla får ni? Vilken typ av låt tror ni att det är?
·         Gemensamt jobb med kommentarsfrågor till låttexten
Torsdag 10.00-11.30                                                                                     Vux 6            SM + AK (jämna veckor)
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                     Vux 6            LJ, TJ
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30                                                                                       Vux 6            LJ

·         Läsning av låttext gemensamt. Vilken känsla får ni? Vilken typ av låt tror ni att det är?
·         Lyssna på sången - prata om hur dialekten hörs!
·         Lucktext i par - träna uttal och stavning

Dk 1
Vecka 13 (25 mars-29 mars)
Måndag 10.00-11.30                    Provtillfälle                        Vux 6            LI
Kommentera berättande.

Måndag 12.30-14.00                                                               Vux 6   LJ
·         Hur gick uppgiften på förmiddagen?
·         Rätta språket i några elevsvar!

Tisdag 12.30-14.00                                                                                       Vux 6            LJ, SM, AK
Möjlighet att komplettera muntligt - presentation/diskussion + eget arbete
Tisdag 14.30-16.00                                                                                       Vux 6            AK
Eget arbete

Onsdag 8.00-9.30                                                                    Vux 6            LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                                      Vux 6            LJ
·         Vet ni vad ett budskap är?
·         Läs exemplet om fabeln "Påfågeln och tranan"


Exempel på hur man reflekterar om budskapet i en text:


Min reflektion om budskapet i fabeln "Påfågeln och tranan"

Jag tror att författaren vill visa oss att man inte ska döma någon efter utseendet utan efter vad hen gör. I texten förstår man att tranan lätt kan flyga med sina tråkiga vingar men den tjusiga påfågelns långa, vackra stjärtfjädrar är för långa och tunga och gör det svårt för fågeln att flyga långt.

Ofta blir människor bedömda efter hur de ser ut. Utseendefixeringen kan leda till att unga flickor eller pojkar mår dåligt under sin uppväxt. Det kan också, om det är illa, innebära att flickor och pojkar dör på grund av olika typer av ätstörningar som ofta börjar med att personen vill se bättre ut. Det kan börja med att småflickor tittar på flickprogram på tv, där alla flickor är söta och snälla och har fina klänningar och rosetter i håret, eller de små pojkarna tittar på superhjälteprogram med modiga och häftiga killfigurer. Det är viktigt att man som förälder pratar om det och att man låter flickor göra ”pojksaker” och tvärtom.

Jag tänker också att vi alla måste bli bättre på att inte döma efter utseendet. Säkert har vi alla, någon gång, reagerat på hur någon sett ut och trott att personen är på ett speciellt sätt. Trott att vi vet hur den personen tänker och gör bara för att hon eller han har en viss typ av kläder på sig, eller för att personen sminkar sig på ett speciellt sätt, eller har långt hår, eller skägg, eller…
Kanske vill författaren också att vi ska förstå att vi alla har ett ansvar för hur vi behandlar varandra och att vi måste ge alla människor en chans att visa vad de går för.

Liselotte
·         Läs en annan fabel och prata om vilket som kan vara budskapet:
·   Författaren
     

Torsdag 8.00- 9.30                                                                  Vux 6            SM
Lilla fågel blå - läs, lyssna och prata om budskapet. Skriv en gemensam text:
Ta hjälp av frågorna när vi skriver:
·         Finns det ett eller flera budskap? Vilket/vilka?
·         Hur kan du koppla budskapet till texten?   Förklara varför du tycker att det passar till texten!
·         Vad tänker du om det här budskapet?
·          Kan du göra kopplingar till dina egna erfarenheter?
·          Kan du göra kopplingar till det allmänna/samhället?
·          

Torsdag 10.00-11.30                                                                                     Vux 6            SM
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                     Vux 6            LJ, TJ
Läs och prata om budskapet i:
“Ett litet rött paket med vita snören”
Fredag 10.00-11.30                                                                                       Vux 6            LJ + AK (ojämna veckor)
Eget arbete

Dk 1
Vecka 14 (1 april-5 april)
Måndag 10.00-11.30                    Provtillfälle                        Vux 6 LI  
Skriv om budskap:
Måndag 12.30-14.00                                                               Vux 6   LJ
·         Hur gick uppgiften?
·         Kolla tillsammans på några elevsvar

Tisdag 12.30-14.00                                                                                       Vux 6            AK + LI (byt tid jämna veckor)
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00                                                                                       Vux 6            LJ + SM (byt tid jämna veckor)
Möjlighet att komplettera muntligt - presentation/diskussion

Onsdag 8.00-9.30                                                                    Vux 6            LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                                      Vux 6            LJ
·         Vet ni något om samer?
·         Visa bild - vad ser ni?
·         Titta på filmer:

·         Samla stödord gemensamt och lägg på bloggen

Torsdag 8.00- 9.30                                                                  Vux 6            SM
·         Samtal i par utifrån stödorden.
Torsdag 10.00-11.30                                                                                     Vux 6            SM + AK (jämna veckor)
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                     Vux 6            LJ + TJ
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30                                                                                       Vux 6            LJ
Lyssna på någon låt av Jon-Henrik och Maxida Märak - jämför dem som artister + läs någon del av låttexterna och prata om vad det betyder

Dk 1
Vecka 15 (8 april-12 april)
Måndag 10.00-11.30                    Provtillfälle                        Vux 6            LI
Inga prov!
Måndag 13.00-14.00                                                               Vux 6   LJ
Biblioteket - utställning samisk kultur. Liselotte träffar eleverna där.

Tisdag 12.30-14.00                                                                                       Vux 6            LJ, SM, AK
Muntlig uppgift:
Tisdag 14.30-16.00                                                                                       Vux 6            AK
Skrivuppgift för hand:

Onsdag 8.00-9.30                                                                    Vux 6            LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                                      Vux 6            LJ
Hur kändes uppgiften igår? Eleverna får berätta lite om vad de skrev.
Läs en berättelse:
Skriv en sammanfattning tillsammans, t.ex:
Pojken heter… Han berättar att… Han säger också att… Dessutom pratar han om att …. Han tycker att...

Torsdag 8.00- 9.30                                                                  Vux 6            SM
Vi läser en till av berättelserna och eleverna får sammanfatta den i par.
Torsdag 10.00-11.30                                                                                     Vux 6            SM
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                     Vux 6            LJ, TJ
Eleverna tränar enskilt på att sammanfatta en annan av berättelserna
Fredag 10.00-11.30                                                                                       Vux 6            LJ + AK (ojämna veckor)
Eget arbete

Dk 1
Vecka 16 (15 april-18 april)
(Sofia ledig)
Måndag 10.00-11.30                    Provtillfälle                        Vux 6            LI
Sammanfattning skriftligt:
Måndag 12.30-14.00                                                               Vux 6   LJ
Hur gick uppgiften? Berätta lite om hur ni skrev. Eget arbete

Tisdag
Hemstudier - lärarna på utbildning

Onsdag 8.00-9.30                                                                    Vux 6            LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                                      Vux 6            LJ
Eget arbete

Torsdag
Hemstudier - lärarna bedömer!

Fredag
Stängt - röd dag!

4 kommentarer:

Torsdag den 21 november

Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...