Planering period 3 våren
2019
Dk 1
Vecka 12 (18 mars-22
mars)
Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux
6 LI
Inga prov!
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Ev. nya elever. Hur studerar man här +
viktig information!
Har alla lämnat sina uppgifter i egen
planering från förra perioden? (Kolla Lizas lista…)
1. Läs en roman (lättläst) och skriv om den
utifrån frågor
2. Om man har romanuppgift klart:
Radioprogrammet
Sången
Bilden
Sagan/Fabeln
Gordana
Gordana inläsning
3. Om ovanstående är klart:
Bearbeta minst 5 texter som man gjort tidigare (i första hand berättande
texter (sammanfattningar, kommentarer, budskap)
Ev. eget arbete + starta individuella samtal
Tisdag 12.30-14.00 Vux
6 AK
+ LI (byt tid jämna veckor)
Eget arbete
Liza gör hörförståelse i slutet på “Flicka
försvunnen”. OBS! Lyssna igenom avsnitt 1-10 först.
Tisdag 14.30-16.00 Vux
6 LJ
+ SM (byt tid jämna veckor)
Eget arbete + individuella samtal
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + AK
Eget arbete + individuella samtal
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
·
Känner ni till några svenska artister? Lyssnar ni på svensk musik? Är det
ett bra sätt att lära sig svenska? Prata tillsammans!
·
Låt eleverna söka information om vilka artister som finns och varifrån i
landet de kommer! Prata lite extra om hur man uttalar städerna och var i
Sverige det ligger.
·
Lyssna kanske på några olika svenska låtar.
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
· Vi läser en låttext.Vilken känsla får ni? Vilken typ av låt tror ni att det är?
·
Gemensamt jobb med kommentarsfrågor till låttexten
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM + AK (jämna veckor)
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 LJ, TJ
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
·
Läsning av låttext gemensamt. Vilken känsla får ni? Vilken typ av låt tror ni att
det är?
·
Lyssna på sången - prata om hur dialekten hörs!
·
Lucktext i par - träna uttal och stavning
Dk 1
Vecka 13 (25 mars-29
mars)
Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux
6 LI
Kommentera berättande.
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
·
Hur gick uppgiften på förmiddagen?
·
Rätta språket i några elevsvar!
Tisdag 12.30-14.00 Vux
6 LJ, SM, AK
Möjlighet att komplettera muntligt -
presentation/diskussion + eget arbete
Tisdag 14.30-16.00 Vux
6 AK
Eget arbete
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
·
Vet ni vad ett budskap är?
·
Läs exemplet om fabeln "Påfågeln och tranan"
Exempel på hur man
reflekterar om budskapet i en text:
Min reflektion om
budskapet i fabeln "Påfågeln och tranan"
Jag tror att författaren vill visa oss att man inte ska döma någon efter
utseendet utan efter vad hen gör. I texten förstår man att tranan lätt kan
flyga med sina tråkiga vingar men den tjusiga påfågelns långa, vackra
stjärtfjädrar är för långa och tunga och gör det svårt för fågeln att flyga
långt.
Ofta blir människor bedömda efter hur de ser ut. Utseendefixeringen kan
leda till att unga flickor eller pojkar mår dåligt under sin uppväxt. Det kan
också, om det är illa, innebära att flickor och pojkar dör på grund av olika
typer av ätstörningar som ofta börjar med att personen vill se bättre ut. Det
kan börja med att småflickor tittar på flickprogram på tv, där alla flickor är
söta och snälla och har fina klänningar och rosetter i håret, eller de små
pojkarna tittar på superhjälteprogram med modiga och häftiga killfigurer. Det
är viktigt att man som förälder pratar om det och att man låter flickor göra ”pojksaker”
och tvärtom.
Jag tänker också att
vi alla måste bli bättre på att inte döma efter utseendet. Säkert har vi alla,
någon gång, reagerat på hur någon sett ut och trott att personen är på ett
speciellt sätt. Trott att vi vet hur den personen tänker och gör bara för att
hon eller han har en viss typ av kläder på sig, eller för att personen sminkar
sig på ett speciellt sätt, eller har långt hår, eller skägg, eller…
Kanske vill
författaren också att vi ska förstå att vi alla har ett ansvar för hur vi
behandlar varandra och att vi måste ge alla människor en chans att visa vad de går
för.
Liselotte
·
Läs en annan fabel och prata om vilket som kan vara budskapet:
· Författaren
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
Lilla fågel blå - läs, lyssna och prata om
budskapet. Skriv en gemensam text:
Ta hjälp av frågorna när vi skriver:
·
Finns det ett eller flera budskap? Vilket/vilka?
·
Hur kan du koppla budskapet till texten? Förklara
varför du tycker att det passar till texten!
·
Vad tänker du om det här budskapet?
·
Kan
du göra kopplingar till dina egna erfarenheter?
·
Kan
du göra kopplingar till det allmänna/samhället?
·
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 LJ, TJ
Läs och prata om budskapet i:
“Ett litet rött paket med vita snören”
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 LJ + AK (ojämna veckor)
Eget arbete
Dk 1
Vecka 14 (1 april-5
april)
Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux
6 LI
Skriv om budskap:
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
·
Hur gick uppgiften?
·
Kolla tillsammans på några elevsvar
Tisdag 12.30-14.00 Vux
6 AK
+ LI (byt tid jämna veckor)
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00 Vux
6 LJ
+ SM (byt tid jämna veckor)
Möjlighet att komplettera muntligt -
presentation/diskussion
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
·
Vet ni något om samer?
·
Visa bild - vad ser ni?
·
Titta på filmer:
·
Samla stödord gemensamt och lägg på bloggen
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
·
Samtal i par utifrån stödorden.
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM + AK (jämna veckor)
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + TJ
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
Lyssna på någon låt av Jon-Henrik och
Maxida Märak - jämför dem som artister + läs någon del av låttexterna och prata
om vad det betyder
Dk 1
Vecka 15 (8 april-12
april)
Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux
6 LI
Inga prov!
Måndag 13.00-14.00
Vux 6
LJ
Biblioteket - utställning samisk kultur.
Liselotte träffar eleverna där.
Tisdag 12.30-14.00 Vux
6 LJ, SM, AK
Muntlig uppgift:
Tisdag 14.30-16.00 Vux
6 AK
Skrivuppgift för hand:
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
Hur kändes uppgiften igår? Eleverna får
berätta lite om vad de skrev.
Läs en berättelse:
Skriv en sammanfattning tillsammans, t.ex:
Pojken heter… Han berättar att… Han säger
också att… Dessutom pratar han om att …. Han tycker att...
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
Vi läser en till av berättelserna och
eleverna får sammanfatta den i par.
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 LJ, TJ
Eleverna tränar enskilt på att sammanfatta
en annan av berättelserna
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 LJ + AK (ojämna veckor)
Eget arbete
Dk 1
Vecka 16 (15 april-18
april)
(Sofia ledig)
Måndag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux
6 LI
Sammanfattning skriftligt:
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Hur gick uppgiften? Berätta lite om hur ni
skrev. Eget arbete
Tisdag
Hemstudier - lärarna på
utbildning
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + AK
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
Eget arbete
Torsdag
Hemstudier - lärarna
bedömer!
Fredag
Stängt - röd dag!
Tack för planeringen!
SvaraRaderatack så mycket!
SvaraRaderaTack för allt!
SvaraRaderaTack jätte mycket ❤
SvaraRadera