torsdag 8 augusti 2019

Planering

Hej alla!
Välkomna tillbaka!
Här kommer planeringen för de närmaste veckorna:

Period 1
12 aug-13 september
Tema: Allas lika värde/heder
Innehåll:
  • Läsa faktatexter 
Kan välja olika land och läsa om barns utsatthet/barnäktenskap
  • Temadag med föreläsning och workshop
  • Träna på att skriva om faktatext med egna ord
  • Träna på att kommentera faktatext
  • Läsa texter om föräldraskap och uppfostran:
·         Samtal och diskussioner utifrån texter om uppfostran

Uppgifter:
  • Skriva informellt brev/mejl för hand
  • Förklara faktatext muntligt
  • Skriv om faktatext
  • Kommentera faktatext
  • Diskussion
  • Hörförståelse


Vecka 33 (12 aug-16 aug) 
Dk 1-2
Måndag 
Vi tar emot nya elever

Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 6            LJ
Uppstart och information - regler och rutiner! Kom igång med eget arbete!
Gå igenom planeringen för temat + kolla runt vad alla ska göra i egen planering resten av veckan. Gå igenom info på bloggen om “informella brev och mejl” (uppgift på tisdag).
Tisdag 14.30-16.00                                                                               Vux 6            LJ 
Eget arbete!
                                                                                      
Onsdag 
Hemstudier! Lärarna på utbildning!

Torsdag 
Hemstudier! Lärarna på utbildning!

Fredag 
Hemstudier! Lärarna bedömer!

Vecka 34 (19 aug-23 aug) 
Dk 1-2

Måndag 12.30-14.00                                                                         Vux 6   LJ
  • Repetera lite från temadagen i våras “Allas lika värde” - vad kommer ni ihåg? Visa ppt?
  • Lämna ut en faktatext inom temat - läs och förstå till tisdag 14.30

Tisdag 10.00-11.30 Provtillfälle Vux5 LI/TJ

Skriv ett informellt brev/mejl för hand utan lexikon
      
Tisdag 12.30-14.00 Vux 6 LI + NAO

  • Hur gick uppgiften på fm? Berätta för varandra i grupper och låt några få berätta för alla sen. Vad skrev du? Lätt? Svårt?

+eget arbete


Tisdag 14.30-16.00                                                        Vux 6            SM + LJ + ev. TJ i klassrummet
Muntlig uppgift:
Förklara faktatexten som delades ut igår med lättare ord. Varje elev får förklara ca 2 st artiklar. Ställ följdfrågor för att se att de förstår!

Onsdag 8.00-9.30                                                                                 Vux 6            LJ, NAO 
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                             Vux 6             LJ
Skriv om fakta - träna! Skriv om några av artiklarna som delades ut i måndags gemensamt

Torsdag 8.00-9.30                                                                                 Vux 6            SM
Eget arbete
Torsdag 10.00-11.30                                                                               Vux 6            SM
Ev. springdiktamen på några artiklar



Fredag 8.00-9.30                                                                                  Vux 6            LJ, NAO
Träna inför tisdag (skriv om några av artiklarna som är kvar). Ev. “möte på mitten”. Välj då samma artiklar som grupperna jobbar med!

Skriv i din ruta: hur har du förstått artikeln?
Berätta för varandra
Skriv gemensam förklaring i mitten
Berätta kort för alla

Fredag 10.00-11.30                                                                              Vux 6            LJ 
Eget arbete 

Vecka 35 (26 aug-30 aug)
Dk 1-2
Måndag 12.30-14.00                                                                           Vux 6   LJ 
Eget arbete och individuella samtal
Tisdag 10.00-11.30           Provtillfälle                                                Vux 5            LI/TJ
Skriv om faktatext. 
Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 6            LI+ NAO
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00                                                                               Vux 6            SM + LJ 
Hur gick uppgiften?
Träna på att kommentera gemensamt, samma text som uppgiften
Kommentera i par (samma text som igår, en fråga sparad)
Eget arbete + individuella samtal med Sofia

Onsdag 8.00-9.30                                                                                 Vux 6            LJ + NAO
Eget arbete + individuella samtal
Onsdag 10.00-11.30                                                                             Vux 6             LJ
Läs och förstå text om barnaga.

Torsdag 8.00- 9.30                                                                               Vux 6            SM
Fortsättning i par  med samma text och några frågor/jobba med olika frågor i olika grupper. Berätta för varandra. Publicera svaren/texterna på bloggen!
Torsdag 10.00-11.30                                                                            Vux 6             SM
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                                  Vux 6            LJ, NAO
Eget arbete + individuella samtal
Fredag 10.00-11.30                                                                              Vux 6            LJ 
Byt texter från igår och rätta språkligt och försök utveckla svaren. Publiceras på bloggen.

Vecka 36 (2 sept-6 sept) Extratest för elever som ska göra NP kurs D på fredag em!
Dk 1-2
Måndag 12.30-14.00                                                          Vux 6   LJ
Prata tillsammans om dessa tips:
Fem snabba tips om gränssättning
  1. Gör barnet självständigt genom att skapa en trygg relation.
  2. Sätt gränser gemensamt, om möjligt.
  3. Skapa gemensamma regler i föräldranätverket.
  4. Sätt meningsfulla gränser, som du kan förklara.
  5. Var delaktig i barnets liv.

  • Läs och förstå gemensamt!
  • Vad tänker ni om det här? Hur gör ni? Hur kan man göra? Prata i grupper och berätta sedan i helklass!

Tisdag 10.00-11.30           Provtillfälle                                                Vux 5           LI/TJ
Kommentera faktatext

Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 6            LI+NAO
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00                                                                               Vux 6            SM + LJ 
Muntlig uppgift: 
Diskussioner om uppfostran utifrån tipsen från igår. Varje diskussion bygger på en av punkterna. Stödfrågor:
  • Hur gör ni?
  • Hur kan man göra?
  • Vad är svårt? Hur kan man lösa det?

Onsdag 8.00-9.30                                                                                 Vux 6            LJ + NAO?
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                             Vux 6             LJ
Kahoot på några uttryck från texten 
testa sina vingar
vara strulig
råka ut för
vara hönsig
i takt med att
lägga band på sig
vända sig till någon
mönstret upprepar sig
något går snett
överlag

Gruppläs första delen utan hjälpmedel - fråga varandra och läraren. Prata mycket!
Samtala sedan i gruppen:
  • Vad betyder det att testa sina vingar? Ge exempel!
  • Vad tror ni att pappan gjorde när han var strulig som barn?
  • I vilka situationer tror du att pappan har lagt band på sig?
  • Vad kan det vara som går snett för sonen?

Torsdag 8.00- 9.30                                                                               Vux 6            SM
Prata i helklass om frågorna - vad sa ni igår?
Ord från nästa stycke i kahoot:
bibehåller
vårdar
vara delaktig
successivt
självständigt
naturlig balans
upprätthålla
känna sig avvisad
faktum är
vara tillgänglig
hänga tillsammans

Gruppläsning utan hjälpmedel som igår.
Samtalsfrågor:
  • Hur kan man bibehålla och vårda en relation med sina barn?
  • Hur kan man vara nyfiken på barnens intressen?
  • Hur tränar man barnet successivt att bli självständigt och tryggt?
  • Varför känner föräldrar sig avvisade av sina tonåringar?
Torsdag 10.00-11.30                                                                            Vux 6             SM
Eget arbete

Fredag 8.00-9.30                                                                                  Vux 6            LJ, NAO
Prata tillsammans om frågorna från igår - grupperna berättar!

Ord till sista stycket i kahoot:
prioritera
lägga krut på något
vara nummer ett på listan
konsekvenstänk
sömncykel
befara att
fara illa
slipper
slita ut sig
genomföra något

Samtalsfrågor i grupp:
Hur gör du när du prioriterar något?
Vad gör man när man lägger krut på något?
Att vara nummer ett på listan - vad betyder det?
Vad betyder det att någon far illa?
Hur kan man göra för att slippa slita ut sig?

Prata gemensamt efteråt

Fredag 10.00-11.30                                                                              Vux 6            LJ 
Fortsätt gemensamt prat + eget arbete

Vecka 37 (9 sept-13 sept) NP för klara D-elever må-ons
Dk 1-2
Måndag 10.00-11.30           Provtillfälle                          Vux 6            LI
Endast prov för elever som gör NP! Olika utifrån behov!
Måndag 12.30-14.00                                                          Vux 6   LJ

Mer om barnuppfostran: tips på länkar 

Prata i grupper om hur man tänker runt uppfostran. Berätta för varandra


Tisdag 12.30-14.00                                                                               Vux 6            LI/NAO?
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00                                                                               Vux 6            SM + LJ 
Möjlighet att boka muntligt, källkritik, presentation

Onsdag 8.00-9.30                                                                                 Vux 6            LJ + NAO?
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30                                                                             Vux 6             LJ
Samtal om uppfostran utifrån länkarna - vad tänker ni?

Torsdag 
Hemstudier! Lärarna bedömer!

Fredag 8.00-9.30                                                                                  Vux 6            LJ, NAO
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30                                                                              Vux 6            LJ 
Ev. hörförståelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Torsdag den 21 november

Det är bedömningsdag och därför har ni inga lektioner i svenska. Tommy och Tina har som vanligt ordnat andra aktiviteter för er. Det är obl...