Period 3
Dk 1-2
21 oktober-22 november
Tema: Läsa gemensam roman “Det finns inga skridskor i öknen”
Innehåll:
- Gemensam
läsning i smågrupper, i helgrupp och på egen hand
- Läsa
tillsammans och enskilt med frågor
- Träna
uttal
- Lyssna
med frågor
- Lära
oss nya ord
- Sammanfatta
- Reflektera
– skriva läsloggar och bearbeta?
- Diskutera
utifrån citat?
- Skriv om en bok?
Uppgifter:
- Hörförståelse
- Läsförståelse
- Diskussion
utifrån citat
- Läslogg
- Sammanfattning
dk 2
Vecka 43 (21 okt-25 okt)
Dk 1-2
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Ta emot nya elever och gå igenom rutiner och regler… + ev. eget arbete
Tisdag
Inga prov!
Tisdag 12.30-14.00 Vux
6 LI + YA
Eget arbete
Tisdag 14.30-16.00 Vux
6 + G1 SM + LJ
Hörförståelse
Läs text gemensamt och prata om frågorna
Onsdag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + Sawab
Eget arbete
Onsdag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
Gå igenom ord och läs kapitel 2 gemensamt. Gör sen en läsförståelseuppgift.
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
Dela ut boken - skriv på listan!
Ord + gruppläsning på kapitel 3 “Fatima”
Gå igenom citat inför diskussioner imorgon
”Hon kunde inte cykla,
inte simma, inte åka skridskor.”
(sid. 8)
”Gud, svarade hon.
Gud? Säg inte att du
snackar med honom om oss.
Jovisst, sa Fatima. Han
säger att både du och Robban kommer att hamna i helvetet.”
(sid. 12-13)
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM
Ev fortsätta med citaten + eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 LJ + NAO + TJ?
Diskussioner utifrån citat (Liselotte + Tina)
Nasser i klassrummet - eget arbete/prata vidare om citaten
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 LJ
Fortsättning diskussioner + börja läsa kapitel 4+5 (läxa till torsdag). Läs
gärna tillsammans för att stötta varandra!
Vecka 44 (28 okt-1 nov)
Dk 1-2
Måndag 12.30-14.00
Vux 6
LJ
Ev. fortsättning diskussioner
Tisdag 10.00-11.30 Inga prov! Vux 5 LI
Tisdag
Hemstudier på eftermiddagen - lärarna på utbildning!
Onsdag
Hemstudier - lärarna på utbildning!
Torsdag 8.00- 9.30 Vux
6 SM
Prata om vad som har hänt i kapitel 4-5.
Läs ett exempel på läslogg - hur gör man?
Skriv en gemensam läslogg utifrån något citat. Titta på frågorna först:
Frågor att använda för
att utveckla sin läslogg:
Koppla till boken:
- Vad har hänt innan i
boken?
- Varför känner sig
personen så här? Förklara och motivera!
- Hur tänker personen?
Förklara och motivera!
Koppla till det
allmänna:
- Hur fungerar det
oftast i samhället i den här frågan? Ta reda på fakta eller bygg på dina
erfarenheter!
- Varför är det
vanligt/ovanligt?
- Hur brukar situationen
oftast lösas? Vilka känslor och tankar brukar finnas?
Koppla till mig själv:
- Berätta om ett eget
exempel från ditt liv, någon väns/släktings/något du har läst eller sett på
film/TV...
- Hur kände och tänkte
du/din vän/släkting?
- Hur löstes situationen
för dig/din vän/släkting?
Torsdag 10.00-11.30 Vux
6 SM
Eget arbete
Fredag 8.00-9.30 Vux
6 NAO
Eget arbete
Fredag 10.00-11.30 Vux
6 ?
Skriv läslogg i par
Tack så mycket!
SvaraRaderaTack
SvaraRaderaTack för information.
SvaraRadera